MR Byeenkoms: Sondag 20 Januarie 2018

Die NHN beskryf hulself as ʼn netwerk van kreatiewe denkers wat vrylik gesels oor soeke na sin, wat mekaar met idees stimuleer en inspireer en hierdie lewe in die ‘nou’ as ʼn kosbaarheid uitleef.

Hier gesels ons graag, maar ons luister ook graag na mekaar. Soos vandag, hier, nou, in Midrand, op ʼn tyd wanneer sommige van ons geliefdes, vriende, familie en kollegas in die kerk sit.

En dan is dit allermins dat ons nie kerk het nie; dis net eerder soos Coenie de Villiers dit stel:

In my kerk is daar geen dak nie,

geen reliëf of skildery,

geen kandelaar wat hoog moet hang nie.

Almal kan hier toegang kry,

want my koepel is die hemel,

hoog genoeg vir al die sterre,

breed genoeg vir die planete.

In my kerk is daar geen mure

wat die horison beperk nie.

Daar’s geen deure en geen slot nie,

geen register om te merk nie,

want die berge is die suile

waar die arende kan skuilhou.

Ja, die vlaktes is my vloere.

In my kerk is daar geen vensters

wat met brandglaskleure blink,

geen nagmaalbrood wat jy moet breek

of wyn wat iemand nog moet skink nie,

want in my kerk sien jy die kleure

in die skemer as die son sak

en die laaste wolke saampak.

In my kerk is daar geen koor of

orrel wat die rus verstoor nie.

Hier vra niemand vir jou geld nie.

As jy bieg, sal niemand hoor nie,

want die storms is perkussie

en die wind wat nooit wil rus nie

maak musiek in al die bome.

Hier sal jy stilte,

hier sal jy vrede,

hier sal jy rus by My kom kry.

Die “kritiese en verantwoordelike nadenke oor menswees” waarvan ons in die NHN se visie lees, bekyk menswees vanuit vier hoeke; internetbesoekers aan die webblad herken dit as die vier dinge waaroor hier besin word: Religie; Ons plek in die kosmos; Samelewing, en Individu.

So, toe Sakkie my verlede jaar nader hark om te hoor of ek nie ʼn voordrag of voorlesing wil kom lewer nie, het die Afrikaans-onnie wat ek is, dadelik gedink om Afrikaanse tekste te kom deel wat myns insiens aanklank sou kon vind by die denke van die NHN, in die hoop dat die lede op hul beurt wedersyds daarby sou kon aanklank vind – tekste wat egter nie net raakpunte sou kon hê met die denke van die NHN nie, maar ook die ervaringswêreld van die mense wat ek op Midrand-byeenkomsbesoeke leer ken het.

Dis die eerste byeenkoms vanjaar, Krismis is nog nie eers ʼn maand verby nie – wie onthou, soos die digter hier, nie ʼn stille nag nie, maar soos die titel van die gedig lui, ʼn skrille nag:

skrille nag

ete is lemoeneend met donker

sjokoladesous, die wyn vonkel

in geslypte glas, vonkel bont

ligbruggies op die tafeldoek

ons saamtrekke is nou kleiner

en meer ingetoë; kuikenlose

broeipare verteer saam-saam

die teksture van verlies

ons grap flou woordspelings –

die rifrug op die persiese mat

lek sy pere –

en maak of ons lag want ons weet

ons weet die nagkakkerlak sit alreeds

op die trappe en wag vir die kleinste

krummels kaas hierdie derde kersfees

van plastiekbessies in die kunsblarekrans

hier is geen

sneeu nie, geen

vuur in klipkaggels nie

hier luister ons mos

vir skelm geluide teen vensterknippe

vir die ligte roering van jellie

in die trifle

ons hou wag by wit kerse

oor die stad en die veld en die doringbome

skeur die kiewiet se roep

lang repe uit die nag –

kiewietjie dunbeen dra ons

krismisse weg in rooi tone

ons hande kleef soos honger

seekatte aan selfone

ons boodskappe hang

aan drade onder kristalkandelare

middernag stuur ons sms’e

satelliete vol soene

aan ons kinders in kanada

Straks nie middernag Oukersaand nie, miskien dan eerder Oujaar. En ook nie noodwendig Kanada nie.

Ek het hier ʼn digbundel in my hand, Groen – gedigte oor die omgewing. (onthou, ons besin oor ons plek in  die kosmos)  Ek maak oop by ʼn gedig. Enige gedig. Weet iemand wat hier staan? Nee, niemand nie, want dis woorde op papier, ink op papier – dit beteken niks nie, beteken nog niks nie. X sal jy vir ons lees wat daar staan:

Mammoete was harig,

mammoete was groot

Maar ek voel so aardig

Want almal is dood.

Mooi! Wie het betekenis aan die swart inkmerke op wit papier gegee? X, wat die woorde gelees het, Ons wat na X se woorde geluister het? Wie gee betekenis aan ʼn gedig? Nie die digter nie – die digter gee vir ons woorde op papier. Ons gee betekenis, maak sin, ons eie sin, vanuit ons perspektief.

(Wys ‘n kaart.) Hier is Waverley, waar my eerste pos was, hier is my skool, hier het ek gebly, en dis die pad wat ek skooltoe gery het. Hier is die pad van daar bo af skool toe. Ek was lief om vir die kinders te vertel hoe onverantwoordelik en vinnig ek die vorige nag daar afgery het, sonder om eers by een van die stopstrate te stop, so haastig was ek. Ek dink nie ek het al ooit, trouens ek dink nie iémand het al ooit so vinnig, kwart voor sewe in die aand, in Fry-straat afgejaag nie.

Dan vra ek hoe vinnig ek gery het. Hier antwoord een 120, daar 140, party raak waaghalsig, vergeet ek ry ʼn Volksie en antwoord 160. ʼn Ander vermoed onraad en waag 70. As ek so 6 of 7 verskillende antwoorde op my vraag in die hoed het, dan ruk ek die haas uit: my maksimum spoed, nie dat ek dit vir ʼn uur sou kon volhou nie, was hoogstens 30 kilometer – ek was op my fiets.

Dan snap die leerders, die betekenis wat hulle aan ʼn gedig se woorde heg, is nie noodwendig die betekenis wat die digter aan dieselfde woorde geheg het nie. Die leser werk met woorde op papier, nie met die digter se gedagtes nie. Die digter heg sy of haar betekenis aan die woorde, die leser sy of haar eie betekenis.

Ek foeter daarom weer Krismis toe, nie moedswillig nie, maar omdat dit hierdie pas afgelope gedagte mooi kan illustreer. Hierdie keer lees ons nie van skrillenag nie, maar wel die meer bekende stillenag – en aan die woord is Eveleen Castelyn, ʼn nou al oorlede ouma, wie se kleinkinders die laaste paar jaar by my skool onder die skoolbanke inskuif:

Vaderkrismis

rekordverkope:

stillenag weergalm
geldklokkies lui
vaderkrismis op ʼn vergulde stoel
in die O.K.-basaar, verleen
oudiënsie aan die kinders,
sweet van sy aanskyn

tap oor sy wang

op die wattesoom

van ʼn rooi pousrok,

voetsole brand,

weerprofete bring die goeie

tyding: dit sneeu in Bethlehem!
die Merrykrismiskind

is weer gebore

vir die bloedige fees

van silwerstukke en soene

Eveleen, diep gelowige Christin wat sy was, sou beslis wou dat lesers die afwesigheid van Christus in die Kersfees wat sy hier skets sal raaklees. Die wat met ander, minder ortodokse oë, na Kersfees kyk, lees dit ook raak, maar vir een staan die verwording van die eietydse Kersfees eerder uit, vir ʼn ander die kommersialisering van die gebeure.

Die NHN kan lieflik met Castelyn in gesprek tree, sy besin ook oor ons plek in die kosmos:

Gestorwe planeet – Eveleen Castelyn

Aërosolkannetjies pons gaatjies

in die dun osoondoek rondom

die aarde gespan –

toe smelt die pole,

seevlakke styg, uitgelate

gifgasse klim van onder

tot bo in die Hemel

en die Here alleen weet

wat het geword van die groen

gordels reënwoude

wat Hy geplant het.

Stofgepoeierde karkasse draf

oor die ver verlate vlaktes,

in die skoot van die skatkamers

edelgesteentes en minerale

rus dromme kernkragafval

TOT IN DOOMSDAY

Tjernobil en Three Mile Island

se halfleeftyd-uitstraling!

Menslike faeces in die bergstrome:

riviere mond uit in ’n riooloseaan,

perdjies met blink

gekamde olieswart kuiwe

en skuimende rasende bekke

slaan dood neer, gevrekte visse

en voëls soos skulpe uitgespoel

op die strande, sing die swanesang

van ’n verlore paradys – gestorwe

planeet gemaak

met mensehande!

Ek snoer my onniebek, maar ek wil net met u die kontrasterende prent van Poseidon se kragtige wit hingste deel wat elke keer in my gedagtes kom as ek lees van die “perdjies met blink gekamde olieswart kuiwe en skuimende rasende bekke” wat dood op die strand neerslaan.

Eveleen Castelyn kyk ook saam met ons na die problematiek van die eietydse samelewing en die moderne mens in die stad. En ek herinner aan DJ Opperman wat al gesê het: Skrywers sal al hoe meer en meer van sprokies gebruik moet maak om die waarheid te vertel.

hansie en grietjie

daar was eendag ’n woud
aan die kant van die son,
die maan is ’n flou olielamp,
saans brand honderde kersies,
die volgende môre word die kindertjies
afgelaai by die heks se huisie
hulle huil tot vanaand
na-vyf, na-werk kom die
stiefmammies en -pappies hulle haal
met ’n ysterswaan
die nuutste model blaas rook
en jaag oor riviere teer
tot by kelders parkering
dan word hulle opgehys
gebad en gevoer in ’n hok
moet hulle soet gaan slaap
een nag het hansie en grietjie
weggeloop, bo-oor die tralies geklim
en fyn en flenters geval
op die paadjies sement
ver van die huis af

In die Afrikaans-klas, doen ons poësie, wys ons die kinders altyd daarop dat dit nogal ʼn bonus is as die vorm van die gedig (die HOE van die gedig) gelyk is aan, ooreenstem met, aansluit by, die inhoud van die gedig.

By hierdie gedig sal ons byvoorbeeld wil dat die leerders insien dat die afwesigheid van strofebou, rym, hoofletters, die wisselende verslengtes en volgehoue enjambement, mooi aansluit by die moderne, gejaagde lewe in die stad.

Ek vra in 1990 vir ʼn matriekklas voor my, dat die kinders na die vorm van die gedig moet kyk en my dan sê hoe dit by die inhoud aanpas. Nadat ons reeds al die moontlike raakpunte op die tafel had, gaan regs agter in die hoek ʼn hand op – en dan moet u weet: onnies sien nie sommer die hande in die agterste hoeke opgaan nie – daar is redes hoekom party hande die agterste, kanthoeke van die klas kies om te gaan sit. En daar gooi een van die minder skerp messe in die laai, nie ʼn Stuiwer in die armbeurs nie, maar ʼn Riksdaalder wat ek vandag nog onthou – hy het so laag, op sy stuitjie op die stoel gelê: “Meneer,” sê hy, “as Meneer die bladsy vat en jy draai hom links om op sy sy, dan lyk die vorm van die gedig nogal soos die buitelyne van ʼn stad.”

So ʼn antwoord buite die boksie verdien mos spesiale vermelding.

 ***

Genoeg van die Ouma wie se kleinkinders by my in die skool is, maar ek is nog nie klaar met die skool óf met Kersfees nie.

Stefan Bouwer het in 1967 by ons op Menlopark matriek geskryf. Hy was hier in die tagtigerjare verantwoordelik vir seker Afrikaans se mees bekende graffiti. Dié wat daardie jare op die RAU geswot het, sal dit onthou, onder teen die onderste wit muur by die SAUK, daar waar mens regs draai RAU se kant toe: “Hezkiël 2:13: God weet, so kan dit nie aangaan nie!”

Dit wás die 1980’s, die groot krokodil was aan bewind en die oorlog op die grens was op pad townships toe.

Gedurende sy studentejare skryf ook hy ʼn Kersfees-gedig – en hy noem dit: Weer op Ouma Pollie se plaas

Kersfees is nie meer dieselfde nie… en tog

Dis dieselfde ou plaas
En dieselfde ou boom
Wat weer vanjaar in die voorhuis staan
Maar die tertjies en die gemmerbier
Het saam met my ouma minder geword
En vanjaar was daar niks
Net die liedjies van die volkies.

Maar die vlaktes
En die lug wat te veel sterre het saans
Laat my keel toetrek
Ek verlang na die grootstad
En my vriende.

Kersfees en ek
Is nie meer dieselfde nie.

Ek kom’n bietjie later weer terug na die gedig, maar wil net eers ʼn draai in my eie studentejare maak: Ek het op die PUK geswot en daardie jare had ons van ons tweedejaar ʼn verpligte vak – Interfakultêre Wysbegeerte.  Hierdie vak moes dan nou die C in die PU vir CHO, Christelike Hoër Onderwys, sit. Ek onthou een les goed:  Dr Peet van Rensburg het gekom en ʼn berg op die bord geteken.

Ek het hier die berg by Fort Mistake in Natal wat ek in standerd 5 op die skool se Natal-toer moes uitklim. Ons het onder gestaan en gesien wat ons moes op, maar toe ons bo kom, toe sien ons daar is ʼn tweede opte, en toe ons dié ook op is, toe wag daar ʼn derde opte wat laas nie sigbaar was nie – en toé nóg een, maar toe bly ek agter want ek het gehoor hulle gaan almal weer dieselfde pad moet afkom.

Toe teken hy ʼn pad wat na die berg toe lei, met ʼn mannetjie en vertel my presies wat ek in standerd 5 aan eie bas gevoel het. Aan die begin kyk jy na die berg, en wat jou opval, wat jy raaksien, is dit.Later fokus jy lank nie meer daarop nie, nou sien jy dit raak. Nog verder, nog later, betrag jy die berg so – weer ander horisonne.

U sou opmerk die mannetjie het nie bergop soos ons by Fort Mistake gestap nie – bloot verder op die pad. “Want die berg is nie ʼn berg nie,” het Dok Peet gesê, “dis ʼn gedig, ʼn skildery, ʼn boek, ʼn opera, ʼn standbeeld.  En die mannetjie op die pad is nie maar net ʼn mannetjie op ʼn pad nie, dis jy op jou lewenspad.”

En dis hoekom ʼn fliek soos The Champ, of Terms of Endearment, jou vreeslik kan aangryp, maar kyk jy dit tien jaar later weer, is jy teleurgesteld en kan jy nie glo dat jy laas so snot en trane getjank het nie – dis dieselfde fliek, dieselfde akteurs, niks aan die fliek het verander nie – dis jy wat verander het, dis jy wat nie meer dieselfde is nie.

En dis die slotsom waartoe Stefan Bouwer rondom daardie Kersfees op Ouma Pollie se plaas kom. Kersfees, en ek, is nie meer dieselfde nie.

Jy kan, soos Heraklites gesê het, nie twee keer in dieselfde rivier stap nie. En dit het niks met die water wat verby is te doen nie, maar met jou – jy is nie meer dieselfde een as laas nie.

ʼn Herbesoek aan of herontmoeting met byvoorbeeld ʼn gedig hóéf natuurlik nie noodwendig op teleurstelling uit te loop nie. Jy het gegroei en ontgroei, jy kom tot nuwe insigte, ander insigte, en ja dit is moontlik dat sommige aansigte op die berg jou nooit  beskore sal wees nie.

Hier by die NHN het ons aangestap, maar ons vergeet nie waarvandaan ons kom nie. Partykeer kan ons ook omkyk, terugkyk, omdat ons al verby gestap het en steeds verwonderd bly staan, al praat ons en die teks lank nie noodwendig meer uit een en dieselfde mond nie.

Dis wat ek graag doen met twee gedigte van ʼn propper dopper en eertydse rektor van die Teologiese Skool Potchefstroom, PW Buys. Hy noem sy gedigte Sinekdogee 1 en Sinekdogee 2. Sinekdogee, vir die van ons wat in jare nie met stylfigure in die letterkunde te doen had nie, is die stylfiguur waar die gedeeltelike gebruik word om die geheel op te roep:  Die Wit Huis het oorlog verklaar, en dan bedoel ek Amerika en nie Trump nie. Die vrou het haar hare gekartel en as sy by die werk kom vra ʼn kollega: “En watse bos hare kom nou hier aangestap”. Jy noem jou meisie Sproetjies, (liefling en ek neem saggies haar hand.)

Eintlik verklaar die aanhaling wat Sinekdogee 1 se titel vergesel, dit goed:

To see a world in a grain of sand And heaven in a wild flower

Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour        ̶  Blake

In die begin het God hemel en aarde uit niks

geskep

− Toe was hy daar.

Vulkane het hom gloeiend uit

die ingewande van die aarde

opgespuit,

berge van gestolde lawa, kiesel en basalt

met hom gebou.

Oervloede het oor hom

gespoel,

hom eroderend losgewikkel en –gewoel

en afgeskeur uit sy verband;

riviere het hom meegesleur,

hom in die bedding neergelê

en as versteende neerslag daar vergeet.

Orkane het millenniums lank oor hom

gewaai,

die bruin sedimentêre rotse fyn gemaal

tot ʼn woestyn.

Die nagwind het hom êrens

opgetel

en na ʼn swerftog van miljoene jare

vroeg vanmore op my vensterbank

laat val.

Hy rus

nou doodstil op my hand,

die korrel sand,

ʼn oomblik

en

ʼn ewigheid.

Sinekdogee 2 het as onderskrif ʼn sinsnede van Marsman:  atoom en kosmos beide

Die korrel sand

wat op my handpalm lê,

is van die kluit, die sooi,

die akker, en die land,

die plaas en die distrik,

provinsie, vaderland,

die kontinent van Afrika,

die aardbol en die sonnestelsel,

Melkweg met miljoene sterre,

groot heelal

waar pulsars flikker

en biljoene blink vuurballe

onmeetlik op hul bane snel

tot aan die grense van ruimte en tyd

waar lig in duister eindig

ʼn onderdeel.

En die verband:

U hou dit alles in die holte van u hand.

Ons kyk met ander oë en weet: wat ons klein silwerige planeetjie betref, is baie, meeste, alles vir so lank ons dit toelaat, in ons hand. En dit is asof alles nie so veilig in die holte van ons, die mens, se hand is nie, laat staan nog in ʼn god se hand.

Dis Saul Barnard in Dalene Matthee se Kringe in ʼn bos wat my aan die bloubokkie bekend gestel het:  “’n Bloubokkie se gal sit nie in sy kop nie.”

Oor dié bloubok skryf Johan Lodewijk Marais, julle het al ʼn uitstappie met die man gehad, só:

BLOUBOK

Hippotragus leucophaeus

Ek wil in my vers ’n bloubok laat loop

in vlaktes Kaapse gras voor die invoer

van skape in 400 n.C.

en ons klein historie van skiet en skiet

om trofeë op die voorstoep te hang.

Voor geweerskote sou klap, wiele rol

en hartbeeshuise diep die binneland

intrek, het in klein troppies of alleen

dofblou, byna grys, die bloubok gewei.

Die kop (bruin voor en ligter aan die kant)

sal hy flink optel om te kyk na klip

en grasveld tot teen die gekartelde

horison waar gletsers talmend skuif.

In Smithers se taksonomie geskryf

hy (volledig) smal, gepunte ore

’n liggekleurde bolip en die mooi

geriffelde horings se egalige

kurwe (kyk bl. 699).

Die bene met strepe aan die voorkant

en die donker stert wat by die hak hang,

verdof in ’n glaskas in ’n museum.

Dan tree hy luiters wei-wei uit die tyd

asof hy loskom uit gesoute velle,

opgestop en onsigbaar vasgenaai,

werkliker as uit François le Vaillant

se kwas van 1781.

Van die bloubok se draf oor sagte gras

en sy spore oor die vlaktes bly slegs

die taksidermie van die vers intakt.

Kyk waar kuier ons vandag? Op Midrand. Wie onthou dat daar vir jare langs die N1 snelweg, naas nou Halfweghuis, net twee besighede tussen Pretoria en Johannesburg was?  BMW en Johnstone & Johnstone. My ouers het daardie jare vertel die dag gaan kom dat Sodom en Gomorra en Pretoorsdorp eendag één gaan wees. Let ‘n bietjie op na die pad as u ʼn bietjie later huis toe ry.

SJ Pretorius verwoord die stadsuitbreiding naby Darrenwooddam só:

Stadsuitbreiding  Naby Darrenwooddam  Vir Anna

Kyk oor dié laaste lappie kosmos:

geen enkele skoenlapper nie! Ook dáár,

die melkbosplaatjie: niks, niks nie!

Maar vroeër! Kan jy nog onthou hoe was dit hier

een wufte vlindervlerkballet;

kleurkermis; één geluksbasaar

waar rooiswart-en-geel-onderbaadjievinke

skerts en baljaar

en langswartvlegselflappe sleep oor gras?

Mossiegeslskap in die fluitjiesriet;

vinkborrelgeselligheid! En tortelduiwe

wat druiftrosklanke hang aan ligpriële

en herfsdae, slaapstil ure lank,

yl kokkewietkerjuin oor stoofstil bulte

en kiewietliede wat sonblink aandglase

fyn met goudfiligraan versier.

Onthou jy ook nog hier

hoe dié stroompie skertsendsag

tussen die blomme deur gelag,

waar hy nou vuilgekors,

geelsugtig, wurgend sukkel tussen klippe,

blikke, stukke plastiek en skrootgemors?

– Heeldag stofstert die swaar vragwaens verby

en staal stootskrapers skerpioen

en vaal kruiptrekkers dol en hol

met bekkevol molgrond en voëlnespolle!

En o! Onthou jy nog die ou kommandovoëls se lied

wat ons so baie jare snags kon hoor

crescendostygend teen die maanverskiet,

nou als doodstil geword voor ʼn gerommel

soos waar ʼn honger reus graaf in ʼn trommel?

En hierdie yl korhaangeroep

wat ons nog teen die voordaggloed

kon hoor, vol landelike vrede

soos vyftig jaar gelede,

kom teen die stadsgedruis

nou daagliks heimweesagter ruis,

totdat ons weet, in groeiende weemoed,

dis eindelik van hul oer-ou huis

en ons, vier goed

hul afskeidsgroet.

Ek weet nooit van watter paradysvoël ek ʼn prentjie moet oproep in George Louw se gedig, Paradysvoël nie. Is dit sommer ons Afrikaanse Flap of een van die propperse Birds of Paradise.  Hy skryf:

Paradysvoël suig die heuningdou,

seun sluip nader, vas van klou.

Paradysvoël dartel hangstert verder

seun lê aan: laksman, spelbederwer.

Paradysvoël lig en vrolik, borrel

oor van kleur.   Seun vat foutloos korrel.

Paradysvoël sidder, hap die lug, plegstatig:

wees die dom seun tog genadig.

Maar met die laaste Vuurwerk, eeue later,

Paradysvoël, is Jy terug: volmaakter.

ʼn Vers, om af te stap van die omgewing, waar ons onnies mal gaan oor VORM = INHOUD, is Johann de Lange se KROKODIL

KROKODIL

Vir Ina Rousseau

Die krokodil hang

aan sy gemmer oë

van die watervlak

— oë van ‘n kat

vertikaal gekeep —

hang aan sy snoet

’n growwe stuk

boomstomp

die romp en pote

dryf roerloos

onder

roofdier

van die water

op wag

vir die wulp

of ekster

die vet kikvors

op die kaaimansblom

die bont rietpadda

met kwikbene

beweeg hy

dan trappel

die stert en pote

‘n ligvoetse

onderwaterse ballet

op land

sy maag laag

teen die sand

krink sy hakke

in ‘n komieklike

lomp waggel

hy lê in die son

met sy bek oop

met sy antieke

tydlose gryns

om hom klik

en gons insekte

sy lê eenkant

haar eiers slu

in die grond

uitoorlê selfs

die sluwe maraboe

met sy snoeperige

snawel –

opgesnipper

en uitgeknip

gepoleer gepatroon

en fyn gestik

word hy iets ligs

oor ‘n vroulike

skouer geglip

maak hy oop

en toe

om allerlei

kleinighede te sluk.

As ʼn mens dan nou Johann de Lange se Krokodil langs De Waal Venter se Maraboe sit, dan wonder ek altyd of De Lange wat VORM betref nie by De Waal gaan kers opsteek het nie.

Wat inhoud betref, wil De Waal weliswaar geensins met ons in gesprek oor die natuur tree nie – ons beweeg oor na die samelewing-been waaroor die NHN gesels, in besonder van die ooms wat ons Boetmans en Oususse in ons lewe so goed leer ken het.

Die Maraboe

Die

Maraboe

se kop

is vol

ou donse

boe boe

Maraboe

hy

loop en

knik met

sy vaal bene

hy

kom vir

my ʼn

sedepreek

preek

en

my bekeer

sy

beenderige

ou

bek knabbel

aan

halfvrot

woorde

wat op

die grond

en verlep

Dan is daar ook woorde wat ons nié op die grond kan los om te verlep nie – soos byvoorbeeld as die munisipale werkers praat.

Die munisipale werkers praat

Ons is die manne met die blou overalls

wat in die koue winters

met winterhande lang slote in die aarde grawe.

Ons is die manne wat in nat overalls sweet.

Drie dae in die jaar sien ons die see.

Die res van die jaar werk ons.

Ons verdien ons sweet Vrydag,

Kanne, kanne vol sweet.

Maandag skree die lanie:  “Heit, Tamie!!

Staan krom boy, hou jou krom!”

Ons is die anties met die doek om die kop

met die Nylon-overalls wat rose moet plant.

Ons pay twee keer minder as dié van die mans

tog kom ons Vrydag met meer in die sak terug.

want:  ons drink nie meer nie

ons rook net Cavalla

en Vrydag mors ons twee rand in die jol.

Ons is die anties met die doeke om die kop

alhoewel ons sukkel om van hand tot mond te leef,

maak ons môre se leaders groot!

En dan is daar Antjie Krog se stem roepende nie in die woestyn nie, in ʼn wilde wildernis:

ek sê dit vooruit

hard

ek staan vir niks

ek skaar my by nêrens

niemand kom my naby

almal lyk dieselfde

almal is mans almal

is nekke almal

peule van mag

die generale en brigadiere en ministere

en hoofmangenerale sit en pielevleg

en bebliksem ʼn hele land met omruilbare gesigte

van politiek en geweld

almal is slu

almal voel fokol

Here waar kom ons hulp vandaan?

in die wandelgange lê geld en glas

stopstrate van vleis

taxi’s word bloedgargoyles

en almal wil hê

en almal wil hou

tussen niemand word niks nêrens heel nie

tussen nêrens en niemand bly niks oor nie

niemand bied niks

niks

soos wasem

niks

balsems

niks   iets

helends

iets sagsinnig

iets milddadig mens

ek sê vooruit

ek staan vir niks

ek skaar by niemand

ek weersin volkome

ʼn Ander belydenis van haar bied deurgang tot die Religie-been waaroor die NHN besin.

ongelowig is nie die regte woord nie

ek’s gevul met geloof maar nie ʼn Christen

nie      ek glo nie aan sonde of die hiernamaals

of Christus nie          ek glo nie aan God soos hy

vertel word deur die Bybels of die kerke nie

ons drink almal soos babas aan ʼn bors    ons

voel die tepel tussen ons tandvleise en sê:  dis

God – voel die ooreenkoms! die bors, dan sê ons:

Christus! teologies bely ons die melk as Gees

intussen skiet vanuit die tepel ʼn hele bos

buise  ʼn onverklaarbare klierstelsel in fact

nog ʼn bors en daaragter ʼn hele liggaam eie

lewe    dimensies      denke             maar ons korrel

na die tepel met ons breintjie en

ongekoördineerde oë:  ghoe          ghoe-ghoe

ʼn Kernelement van die Christelike liturgie wat in kerke uitgevoer word, is die geloofsbelydenis wat ʼn opsomming van die Christelike geloof is. In ʼn nuwe era is daar egter ook sprake van inhoudsverskuiwings in die geloofsbelydenis en van nuwe, eietydse belydenisse waarin die spreker se ongeloof verklaar word. Kom ons luister na ʼn paar. Ons trek weg met die meer  Godvererende belydenisse en beweeg gaandeweg tot belydenisse van ongeloof waarin God en geloof afgewys word.

“Pelgrimsgebed” (Amanda Strydom)

Vader God,

U ken my naam.

My binnegoed en buitestaan.

My grootpraat en my klein verdriet.

My vashou aan als wat verskiet.

U ken my vrese en my hoop,

die pad wat ek so kaalvoet loop.

Die pad het U lankal berei,

U maak die pad gelyk vir my.

Alle pelgrims keer weer huis toe.

Elke swerwer kom weer tuis.

Ek verdwaal steeds op die grootpad,

soekend na U boardinghuis.

Die volgende gedig word nie as ʼn geloofsbelydenis aangebied nie, maar dit bied insae in ʼn hedendaagse verklaring van die geloof van iemand wat hom vervreemd voel van die tradisionele godsdienstige oortuigings.

“Kinderlike ongeloof” (Johan Steyn)

Ter plaasvervanging van besnydenis

was ek as kleuter al vol sonde

bedink uit ʼn belydenis

en Sondae in die kerk

lank voor my peslike karbonkels

was ek draer van die Kainsmerk.

Dan lees Pa plegtig uit Romeine

terwyl ons kinderoë pleit:

sê tog, sê ons is nie Syne.

Na al die Christendeugde

waarin niemand deel nie

sing ons skor van hemelvreugde

waarna ons net nog banger

na buitekamerbeddens sluip,

die nagpad soveel langer.

Maar gewisser as ʼn kateldood

was die alewige gebed

wat afsluit met ʼn “vuil en snood”

En soggens voor ons lig kan sien,

sluk ons en dan kots ons

heilige strignien.

Nee dankie dus vir so ʼn Jesus;

ek trap self lig vir slange

en baai my voete in die kraal se mis.

[the mark that God set upon Cain now refers to a person‘s sinful nature]

 Dan is daar MM Walters wat die gewone argument op sy kop draai en suggereer dat die mens as ‘t ware gelowig gebore word, maar mettertyd sy geloof verloor weens die optrede van ander gelowiges:

“Ongelowiges” (MM Walters)

Ongelowiges word nie gebore nie, ongelowiges word gemaak

deur totalitêre tiranne van die gees wat die mens dryf

tot verset teen ʼn beeld van god wat tuishoort

tussen oorblyfsels van rotstekeninge, versteende

verbeeldinge van stommelinge …

Ongelowiges sê: ― Moenie alles aanvaar en glo nie.

Soetkoekstories is populêr geprese, maar ten slotte onbewese.

Kennis van die bonatuurlike is nie moontlik.

Wees eerlik, dink logies en bly soek en wonder,

vol hoop, maar leer ook om te leef daarsonder.

Tot so ver dan die geloofsbelydenisse, want ons moet uitkom by die laaste been waaroor die NHN besin – die individu.

Ek weet nie of die twee individue vandag hier is nie, maar ek deel graag hul twee weergawes van die Onse Vader: André Ludick skryf:

Onse Vader, van wie ons hoegenaamd niks weet nie,

Openbaar uself aan ons, sodat ons kan verstaan

wat u naam is, wat heiligheid beteken en of u heilig is,

of u ʼn koninkryk het, en of dit vir u belangrik is,

of u u wil, wil laat geskied,

of daar wel ʼn hemel is, waarna ons só op aarde smag, en of dit vir die mensdom beskore is,

of u brood en lone uitdeel, aan die wat daarna vra,

presies wat sonde behels, en ja, moet ons in hemelsnaam nie vergewe, as ons self nie daartoe in staat is nie,

of u belang daarby het dat versoekings nie oor ons pad kom nie; anders, stuur dit tog maar, dat ons daaraan kan proe en die goeie behou en,

of die Bose wat, onverstaanbaar, blykbaar ʼn passie het om alles te verswart, ʼn werklike entiteit is.

Want ná so ʼn openbaring, sal ons ons met gemak na u kan keer, en weet dat die koninkryk, die krag, en die heerlikheid, vir solank as wat die uitspansel bestaan, aan u behoort.

In kort – openbaar asseblief uself aan ons, sodat dit moontlik is om in u te glo.

Amen

Die volgende vers is van ʼn lid wat anoniem wil bly: Onse Verantwoordelikheid

Onse verantwoordelikheid

Is vir hierdie aarde

Laat die implikasies daarvan gedebatteer word

Laat die reikwydte daarvan uitgebrei word

Laat die uitvoering daarvan gedeel word

Soos onder die volgelinge

So ook onder die leiers

Gee ons vandag die moed van ons oortuigings

En verlos ons van ons kinderlikheid

Aangesien dit so verlammend is.

En lei ons nie in selfverontskuldiging nie

Maar verlos ons van ons verskonings

Want daarin bestaan ons menslikheid

ons krag

en ons heerlikheid

Nou of nooit!

Amen

Ek roep halt met daardie “heerlikheid, nou of nooit” want dit het ons terug by die begin, by die NHN se Wie ons is: “Ons is ʼn netwerk van kreatiewe denkers wat vrylik gesels oor ons soeke na sin, mekaar met idees stimuleer en inspireer en hierdie lewe in die ‘nou’ as ʼn kosbaarheid uitleef.”

Want dit is soos die stem in die laaste gedig sê: Dis NOU, of nooit.